Step by step, til din nye sunne livsstil!


 

ALARM i hodet om at sommeren er like rundt hjørnet? Slapp av.. Din vei til en bedre treningshverdag og nye livsstil er en liten tanke, og bare noen små endringer unna.

I dette innlegget skal jeg gi deg noen tips på hva som kan få deg på rett spor på vei til et sunt forhold til trening, kosthold og egen kropp. Skal først gå inn på typiske feil mange gjør. kanskje du kjenner deg igjen? Glem at sommeren er på vei og ikke hiv deg på trening dag ut og inn fordi du har dårlig samvittighet fordi du ikke startet før. Det vil stresse kroppen din og ikke gi deg en livskvalitet du kan opprettholde året rundt og kanskje resten av ditt liv. Bare noen små endringer vil fungere best i det lange løp.

- Sammenligner seg selv med andre. Gjør det for deg selv, og det som funker for andre funker kanskje ikke for deg. 

- Trener ekstremt mye første ukene (4-5 ganger i uken eller hver dag)

- Presser seg selv for hardt som kan føre til overtrening og belastningsskader)

- Håper på resultater med en gang.

- Overser stresset man påfører kroppen (jobb,skole,familieliv, prioriteringer ++ Dette kan igjen gi dårlig søvnkvalitet som igjen påvirker restitusjonen kroppen også må ha for å opprettholde energinivå og livskvaliteten.

-Utelukker all styrke trening i redsel for å bli « stor» . Løper heller 1-2t på møllen 3 ganger i uken og 4×4 ved siden av. Dropper også og spise før trening for å forbrenne mer fett. (dette tærer også på muskelmassen som igjen skal få deg « strammere»)

- Går på vekta hver kveld for å håpe at tallet synker. Husk at muskler veier like mye som fett! (råder deg heller å bruke målebånd, eller en tanita test -->denne måler også muskelmasse, fettprosent++.) 

- Starter på diett, eller endre kostholdet totalt på dagen! Kroppen må venne seg til endringen gradvis for at det skal gjøres på en sunn måte og for at du skal leve med denne endringen forhåpentligvis resten av livet. Kroppen liker ikke store endringer, og det vil gi svingende blodsukker og lavt energi nivå, pluss at kroppen vil gå i en stressfaktor som vil gi negativ virkning på kropp og hodet. Diett er kun i forbindelse med konkurranse/ profesjonell idrett og ved hjelp av dyktige trenere/ ernærings profesjonelle.

-Setter seg urealistiske mål, føler seg mislykket og gir opp.


Treffer noen av disse punktene deg, så vil kanskje ikke resultatene bli som du forventet. Er det en sunnere livsstil du er ute etter, så skal jeg gi deg noen gode tips. Det vil kanskje høres alt for lett ut, og det skal jeg si deg med en gang at det er. Har du motivasjon? Så vil du få de resultatene du vil! Men en ting er sikkert, det vil ta den tiden det trenger for at du skal nå dit.


- Ikke vær for hard mot deg selv, men sett enkle/realistiske mål i hverdagen og start i det små. 

- Sett av tid til trening, har du ikke trent før? Eller er det lenge siden sist? Start med 2-3 ganger i uken. Øk gradvis intensiteten i øktene, husk du gjør noe nytt og kroppen må bli vandt til nye øvelser og utfordringer.

- Spis NOK! Spis proteinrikt. Jo mindre du spiser, jo mer muskelmasse mister du. Og muskelmasse er det du skal bygge opp. Når man starter å trene, trenger kroppen mye energi, og du vil merke at du vil bli mer sulten enn normalt. Spis når du er sulten, sleng inn et sunt mellom måltid her og der. Gjør hverdagen sunnere med enkle grep. Hold deg til godteri,potetgull og kos i helgene. skeier du ut en dag eller 2 gjør ikke dette at du må sulte deg en dag for å få igjen samvittigheten.

- Det enkle er ofte det beste, mellom måltid må ikke være super fancy protein pannekaker eller cottage cheese med bær. Det kan også være 1-2 grove brødskiver med sunt og godt pålegg.

- Før dagbok for treningen, og begynn med øvelser og treningsformer som trener hele kroppen. Ikke gjør øvelser du er usikker på om du gjør riktig. Så derfor råder jeg deg til og ta 1-2 timer eller fler utifra den veiledning du ønsker med PT, for å gjøre deg sikker når du skal trene alene. Kunnskapen du får om trening fra en PT kan gi deg en trygg og skadefri opplevelse med trening som du får nytte av livet ut! 

- Finn noe du liker, om det skulle være sykling, styrketrening, en idrett, trening ute i skogen med egen kroppsvekt, dansing, saltimer osv. Du finner helt klart noe som motiverer deg og som du synes er gøy. Og all fysisk aktivitet er bra for kroppen!

- Nok søvn! Helst 6-8timer.

- Livet skal nytes, slik som du skal nyte din kropp! Ikke bli hysterisk. Alt handler ikke om trening og kropp. Du skal gjøre dette for deg selv og ingen andre. Ha det gøy, spis god mat, tren fordi i bunn og grunn har kroppen godt av det, det skal ikke føles som en tvang å gå på trening. Det skal øke din livskvalitet.

- Vær stolt av din kropp uansett fasong eller utseende, du er unik. Og ingen andre enn deg selv kan endre på det.

- TENK POSITIVT! Det vil gjøre hverdagen så mye lettere for deg og ditt eget selvbilde, og igjen smitte over på de rundt deg. 

 

Så begynn å øke aktiviteten step by step, selv om du egentlig synes det er et ork. Fokuser på de handlingene som gir deg en mestringsfølelse, om det er å sykle til jobb isteden for å ta bilen eller om det er å bli sterk i en øvelse, eller dra på trening selv om du ikke vil. Det vil sette deg et steg foran uansett hva du gjør, og det vil gi deg en god følelse!

 

Spør gjerne om dere lurer på noe rundt dette, eller ønsker en veiledningstime. Vi har nå en kampanje med både trening og kosthold inkludert, mer om denne pakken finner dere på vår nettside.

Mvh

Jennie-Lovise