Styrkeøvelsen Bulgarsk splittknebøy

I dette innlegget skal jeg gå nærmere innpå øvelsen Bulgarsk splittknebøy. Dette er en øvelse jeg sverger til i mange av mine pt kunders øvelsesbank og program, hatet og elsket av mange. God unilateral øvelse (unilateral vil si en side av gangen, bilateral= begge sidene som knebøy) denne øvelsen bygger opp stabilitet, balanse og styrke. Lett og justere i forhold til hofte eller mer knedominant utførelse. Den tøyer hofteledds bøyer og gir en god balanse mellom styrken i begge ben.

Et godt tips er å starte med det svake beinet først og ha fokus på at dette benet skal jobbe og det andre hvile. I mange tilfeller så ser man at man bruker for mye krefter i benet som skal hvile og vil da slite når man bytter ben og allerede er sliten i det benet som skal jobbe. Sett opp repetisjoner og serier i forhold til det svake beinet og la det sterke jobbe med samme belastning selv om man klarer mer. Balanse mellom styrken i høyre og venstre ben er viktig. Dette er en øvelse de fleste mestrer og kan justeres etter hver enkelt i forhold til styrke og bevegelighet.

 

Progresjon i denne øvelsen er 1: fremre ben elevert på kasse, 2: begge ben plassert på bakken, 3: bakre ben elevert på benk som vist på bilde. Har man knesmerter/ubehag så har de fleste (sier de fleste og ikke alle) ikke problemer med denne om de passer på å ha leggbeinet loddrett under hele utførelsen, redusert bevegelse om vondt i bunn posisjon. Tren rundt smerte, dette vil hjelpe i en opptreningsfase. Når leggbenet står loddrett tåler kneet mest belastning. (Tenk på et bordben. Er bordbenet skjevt stilt innover mot senter ville du ikke satt deg på bordet i fare for at det skulle rase sammen men er bordbenet rett tåler det større belastning og tryggere å sette seg på bordet, med på tankegangen?)

For spørsmål ta kontakt, mvh Truls-Petter