Bakkeløp

Det er løpe sesong, kanskje står det noen nye sko i gangen som vil ut å smake på asfalten? Gjøre noe gøy med venner? Kjenne på smaken av sommer? Hva med bakkeløp som en uteaktivitet?

For mange er løping en lidenskap, for andre kan det fort bli kjedelig. Men det går faktisk ann å ha det gøy om man er litt kreativ. Bakkeløp er effektivt, tar ikke lang tid og er motiverende om man er flere sammen. 

Tips til gjennomføring av bakkeintervaller:

  1. Finn en bakke som passer i forhold til ditt/deres nivå
  2. Anbefales og anskaffe seg en pulsklokke om du er ute etter maks utbytte. For gøy så følger du følelsen.
  3. Jobb opp mot 85-90% av arbeidskapasiteten din. (Dette er like anstrengende for alle uansett hvor dårlig eller godt trent du er. 
  4. Bruk minimum 10-20 minutter til oppvarming før man starter. 
  5. For mange kan det være like anstrengende å gå, så det er ingen unnskyldning for at du ikke kan være med. 
  6. Du har helt sikkert noen venner som vil være med, bygg hverandre opp. Dette er både motiverende og sosialt. 
  7. Husk at det trening burde være lystbetont om man skal klare og ha kontinuitet og sørge for resultater

 

Ideer til gjennomføring av bakkeintervaller: 

  • Sett start og stopp, hvor lang og bratt du vil bakken skal være velger du selv. 
  • Mellom 5 -10 løp opp og rolig gange ned eller sett en tid du skal jobbe og rekk flest mulig ganger i løpet av tiden. 
  • Avhengig av om bakken er lang eller kort så justerer du pausen i starten.
  • Er det langt å gå ned så trenger man kanskje ikke hvile i det hele tatt med tanke på at man klarer å hente seg inn. Om bakken er bratt og brutal kan det være lurt å sette inn en liten pause for hver gang du kommer til start for å klare alle løp på omtrent samme fart og intensitet. 
  • Den første gangen blir en justering for å venne seg til porsjonering av krefter gjennom økta. 
  • Det kommer til å kjennes, du kommer til å føle underveis hvorfor du ALL verden gjør dette her. Men det er SÅ verdt det når du er ferdig og du kommer mest sannsynlig til å gjøre det igjen. 
  • Hvordan finner man ut om man kommer i bedre form? Sjekk pulsen rett etter siste bakkeløp, tell pulsen i 1 minutt og loggfør hvor mange slag pulsen synker. Du vil se på loggføringen at om pulsen faller mer i løpet av minuttet så vil formen også være bedre. Man henter seg fortere inn og bygger overskudd om man er flink og kjører jevnlige økter. 

Har du noen spørsmål som du føler ikke ble besvart her eller om noe var uklart så ikke nøl med å kontakte PT`en på Trimhuset. 

God Helg!

Mvh

Truls-Petter Green Strøm